היסטוריה
היסטוריה מטרות התכנית: · הכרת והבנת תהליכים ואירועים היסטוריים. · טיפוח השיפוט של אירועים היסטוריים על פי ערכים מוסריים כלל אנושיים. · טיפוח הסקרנות והערכת המקצוע. · רכישת מיומנויות ואסטרטגיות למידה , כגון: ציר זמן, הבעת דעה, עובדה, · השערה, מיפויים, תרשימי זרימה, השוואה,מידע ממפה, מידע מתמונה, · כתיבת סיכום ותשובה. תוכנית לכיתה ז' לימודי ההיסטוריה בכיתה ז', פותחים בפני התלמיד ידע והבנה על עולמות מתקופות אחרות , אורחות חיים, תרבות, מפגש בין תרבויות, ארגון החברה, פרנסה , דתות, קהילות ועוד. נתמקד בשתי תקופות: "ימי הביניים" ו"ראשית העת החדשה – רנסנס". נושאי הלימוד בשכבת ח': לימודי ההיסטוריה בכיתה ח', פותחים בפני התלמיד ידע והבנה על עולמות מתקופות אחרות , תפיסות עולם, מהפכות, מאבקים, ארגון החברה, עמים ומדינות, היסטוריה של עם ישראל : אנטישמיות, ציונות ועוד. נתמקד בעת החדשה – במאות 16-19: · נאורות – תפיסה חדשה של האדם בחברה – המהפכה המדעית, תבונת האדם. · היהודים בין רפורמה לנאורות – החסידות, השפעת הנאורות על החברה היהודית. · המהפכה הצרפתית – מעמדות, הרס המשטר הישן, רפובליקה,טרור, נפוליאון. · המהפכה התעשייתית – החידושים, השפעת המהפכה, מעמדות, סוציאליזם. · ראשית המדינה המודרנית – ליברליזם, התודעה הלאומית, תהליכי דמוקרטיזציה . · היהודים בין השתלבות לדחייה – הזהות היהודית, השתלבות, אנטישמיות מודרנית. · היהודים לאן?–לאומיות: מבשרי הציונות, הרצל, עלייה לא"י, הגירה או השתלבות כמיעוט.
נושאי הלימוד בשכבת ט': · העולם בחילופי המאות – המרוץ האימפריאליסטי . · מלחמת העולם הראשונה והשלכותיה . · בין שלום למלחמה. · מבית לאומי למדינה בדרך – א"י בין שתי מלחה"ע . |